Les historien til Flatås Lions fra 1996, frem til februar 2018;

Flatås Lions

Et historisk tilbakeblikk

Flatås Lions ble stiftet i 1996 som et fotballtilbud knyttet til Flatås IL og Flatås ILs Fotballavdeling. Tilbudet var rettet til spillere med ulike funksjonsnedsettelser, og vi begynte med 7 spillere. Av dem er fortsatt 2 av dem fortsatt aktive, Lise og Per Espen.

Da vi startet opp het vi Flatås PU, fotball for psykisk utviklingshemmede, et begrep som gjaldt over hele landet. Etter hvert ble det litt misnøye i spillergruppa. Navnet var stigmatiserende og ikke dekkende da vi hadde spillere som ikke gikk under begrepet utviklingshemmede, og at man ikke lenger brukte begrepet psykisk utviklingshemming. På et spillermøte hadde vi navnekonkurranse, og da vant navnet Flatås Lions, løvene fra Flatåsen. En av spillerne fikk følgende spørsmål fra en journalist: Hva er Flatås Lions? Da kommer det spontant fra spilleren: Det er et fotballag for de som ikke får være med på andre lag!

Flatås Lions begynte altså med 7 spillere høsten 1996. Da vi året etter deltok på vår første Landsturnering som ble arrangert på Stange, ja da var vi 11. Siden den gang har antall spillere vokst til 37.

Det har blitt mye oppmerksomhet rundt Flatås Lions. I 2004 ble vi spurt av NRK om de fikk laget et dokumentarprogram (Faktor) om lagets forberedelse til Landsturneringen i Trondheim i 2005. Svaret ble ja, både fra spillere og foresatte, og i over et år fulgte de laget med kamera og mikrofoner. Programmet «Løvene fra Flatåsen» ble sendt første gang i januar 2006, og har vært sendt i reprise flere ganger. Sist gang i 2016 da Flatås Lions feiret 20 år. Programmet har også vært sendt både på svensk og dansk TV, ja til og med i Barcelona under en stor konferanse om inkludering arrangert av EU. Denne visningen førte til invitasjon til Slovenia. Fotballturnering og konferansen «No limits» i 2007. Flatås Lions har satt gode spor.

Synliggjøringen fortsetter. I 2008 kommer boka «Gull verdt» skrevet av Helge Gudmundsen, lagets leder og trener fra 1996 til 2017. Han begynte da å holde foredrag rundt om i landet, og med Flatås Lions som eksempel og inspirasjon, har han vært med å starte lignende fotballtilbud andre steder.

Noe av styrken til Flatås Lions har vært et sterkt og godt foreldreengasjement, og i de siste årene med en god trenerstall som tar godt vare på de 37 spillerne. Samtidig har tilhørighet til egen klubb bare blitt bedre og bedre, og når Helge Gudmundsen etter 28 år som frivillig i Flatås IL og 21 år med Flatås Lions, forlater «fotballskuta» i 2017, ja da står andre klar til å ta over. Godt ledet av Johan Kleveland.

2018; Innendørstreninger i Heimdalshallen på søndager, deltatt på Verdalsturneringen, i regi av NFF Trøndelag, og Verdal vgs. Totalt 11 klubber, 12 3er lag, og 17 6er lag. En flott turnering, med mange gode sportsøyeblikk, og ikke minst en sosial cup, der samholdet i «Tilrettelagt fotball», er i Fokus!